-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41950)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16920)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7995)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2869)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2449)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2211)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1696)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1660)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:28358 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:28

آيا قول غير معصوم حجت است؟
لف) حجيت قول غير معصوم امري كاملا عادي است و در موارد بسياري وجود دارد، از جمله: 1- حجيت حكم قاضي، 2- حجيت فتواي مجتهد، 3- حجيت شهادت بينه، 4- حجيت قول كسي كه عهده دار و مسؤول چيزي است. بلكه در واقع اين مسأله امري عقيدتي است و حجيت شرعي آ ن امضايي است، نه تأسيسي. لذا اين گونه امور يا مسايلي مانند حجيت و اعتبار نظر كارشناس و متخصص در ميان تمام ملل وجود دارد. البته بايد توجه داشته باشيد كه حجيت امور فوق ونيز حجيت سخن معصوم يك تفاوت اساسي دارند و آن اين است كه قول معصوم حجت واقعي است و از همين رو قول معصوم صرفاً منجز است، زيرا واقعي است و هرگز خطا بردار نيست. ولي سخن غير معصوم حجت ظاهري است زيرا در آن احتمال خطا وجود دارد و از همين رو در صورت انطباق با واقعيت منجز است و در صورت خطا بودن معذّر مي باشد. ب ) ولايت فقيه مطلق است و بدون آن اصلا حكومت ممكن نيست. درك معناي درست ولايت مطلقه و اطلاق ادله آن به خوبي بر مطلقه بودنش دلالت مي كند. «ولايت فقيه» تعبير عامي است كه قابل تقسيم به «ولايت مطلقه» و «غير مطلقه» مي باشد. بنابر اين ولايت فقيه، از نظر مفهوم، اعم از «ولايت مطلقه فقيه» است و ولايت مطلقه يكي از اقسام آن مي باشد. مقصود از «ولايت مطلقه فقيه» آن است كه دايره اختيارات ولي فقيه محدود به احكام اولي و ثانوي و قوانين مدون نيست؛ بلكه هرگاه مصالح عاليه و الزامي جامعه اسلامي ايجاب كند كه موقتاً برنامه اي بر خلاف آنها انجام شود، ولي فقيه مي تواند به آن كار اقدام نمايد. به عنوان مثال در فقه اسلامي تخريب مسجد حرام مي باشد. اكنون اگر به تخريب مسجدي جهت خيابان كشي حاجت افتاد، چه بايد كرد؟ يك روي كرد (نظريه مخالف ولايت مطلقه) بر آن است كه تا زماني كه تخريب مسجد به حد ضرورت نرسد؛ يعني، چنان كارد به استخوان نرسيده كه هيچ راه حل ديگري جز تخريب آن نباشد، نمي توان آن را تخريب نمود. روي كرده ديگر (ديدگاه ولايت مطلقه) بر آن است كه شارع مقدس به ولي امر اجازه داده است كه در صورت مصلحت اهم، دست به اين كار بزند و لازم نيست آن قدر صبر كند كه براي جامعه مشكلات عديده اي پديد آيد و مسأله را به حد ضرورت و حكم ثانوي برساند. حضرت امام (ره) پس از ذكر مثال فوق مي فرمايند: اگر بخواهيم در اين گونه امور دايره ولايت را به احكام ثانوي محصور كنيم، هرگز نمي توانيم تمدن داشته باشيم و همواره جامعه اسلامي گرفتار ركود، در ماندگي و عقب افتادگي خواهد بود. براي آگاهي بيشتر ر . ك : 1) ولايت فقيه،امام خميني 2) رهبري در اسلام،محمدي ري شهري 3) ولايت فقيه،آيت اللَّه جوادي آملي 4) پرسش ها و پاسخ ها،آية اللَّه مصباح يزدي 5) ولايت فقيه و دمكراسي،مسعود اسداللهي - قهرمان طاهري 6) مجموعه پرسش ها و پاسخ ها پيرامون حكومت و ولايت فقيه (نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها - مركز فرهنگي)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.